Sabtu, 17 Mac 2018

Public Lecture 1

Program “Graduate To Entrepreneur : DREAMCATCHER” yang telah diadakan pada 15 Mac di Dewan Tun Abdullah Mohd Salleh merupakan anjuran daripada Pusat Citra UKM di bawah subjek LMCW1022  Asas Keusahawanan dan Inovasi. Program ini bertujuan untuk memberi motivasi dan kesedaran tentang betapa pentingnya bidang keusahawanan pada era ini terutama buat pelajar yang bergelar mahasiswa dan mahasisiwi yang menggunakan duit yang cukup banyak pada waktu belajar. Contoh teladan terbaik kepada para mahasisiwa Universiti Kebangsaan Malaysia iaitu Dr. Isma Shida telah menyampaikan public lecture pada hari tersebut. Beliau merupakan pengasas kepada Dr Irma Skincare & Cosmetic. Malah, beliau juga memiliki klinik pergigian sendiri iaitu Irma Ariandi Dental Clinic yang terletak di Fakulti Pergigian UKM, Kampus Kuala Lumpur. Perkara terbaiknya ialah beliau merupakan Alumni UKM yang mengambil jurusan Pergigian. Oleh itu, secara tidak langsung dengan kebolehan dan kejayaan yang beliau miliki dapat dijadikan contoh teladan yang terbaik bagi mahasiswa yang masih menuntut ilmu terutamanya di UKM sendiri.
            Dr Irma telah mendapat inspirasi daripada arwah neneknya sendiri. Sejak kecil lagi, beliau telah dijaga dan dibesarkan oleh datuk dan neneknya. Nenek beliau telah mendorong dan berharap beliau dapat  menjadi seorang doktor yang berjaya. Selain itu, beliau terinspirasi untuk menjadi seorang usahawan juga kerana sikap neneknya yang suka menjadikan beliau sebagai bahan uji kaji dalam dandanan dan solekan. Oleh hal yang demikian Dr, Irma telah bercita cita untuk membuat produk kosmetik sendiri dek kerana sikapnya yang suka berdandan sehingga sekarang.
            Berbekalkan keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan SPM, Dr. Irma telah ditawarkan untuk menyambung pengajiannya di Fakulti Pergigian Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) pada tahun 1999 dan menamatkan pengajian pada 2003 dalam Ijazah Sarjana Muda Pembedahan Pergigian. Selepas menamatkan pelajarannya di UKM, beliau memulakan kerjayanya sebagai seorang doktor gigi di Hospital Raja Perempuan Zainab 2 di Kelantan. Di sana, Dr Irma telah bekerja di bawah Dato Dr Rusdi yang juga salah seorang sumber inspoirasi buatnya. Ketekunan dan kesungguhan Dr. Rusdi membuatkan Dr. Irma yakin denagn dirinya untuk membina perusahaan sendiri. Beliau juga bertugas sebagai seorang pegawai di Klinik Lundang Paku semata mata untuk mencari duit bagi membuka klinik pergigian sendiri. Dengan sokongan dan dorongan dari semua pihak terutama daripada si suami akhirnya Dr. Irma telah berjaya membuka klinik pergigian sendiri pada tahun 2007.
            Dalam bidang keusahawanan Dr Irma terinspirasi untuk mencipta produk kosmetik apabaila beliau mengalami masalah kulit akibat daripada penggunaan produk produk kosmetik yang tidak sesuai. Oleh itu, beliau telah memulakan penyelidikan bersama beberapa orang pakar dalam bidang kimia untuk menghasilkan produk kosmetik yang berasaskan bahan semula jadi menggunakan kebaikan minyak pati dan ekstrak tumbuhan. Dr. Irma berusaha keras dalam mempromosikan produk keluarannyaa ini menerusi laman sesawang Facebook dan Instagram. Produk tersebut dikomersialkan dengan namanya sendiri dan setelaj itu beliau telah menubuhkan  Dr Irma Skincare and Cosmetics. Berkat kesungguhan, beliau telah dianugerahkan dengan “Anugerah Usahawan Muda MARA”.
            Jika saya adalah Ketua Pegawai Eksekutif Irma Ariandi Enterprise atau Irma Ariandi Global Sdn Bhd, penambahbaikkan dan inovasi yang akan saya lakukan adalah dari segi pemasaran produk. Produk perlu dipasarkan dengan meluas dan seharusnya dapat menarik perhatian ramai pihak untuk menggunakannya. Sesuatu produk yang dipasarkan bukan sahaja dilihat pada kualiti tetapi juga daripada cara pembungkusan produk tersebut di mana semakin unik sesuatu produk semakin ramai orang yang akan tertarik untuk mencuba dan menggunakannya. Sesuatu produk juga perlu dipeincikan dengan baik pada label melingkupi semua aspek yang penting bagi memudahkan para pelanggan untuk menggunakannya. Bukan itu sahaja, pemasaran juga melingkupi cara kita memasarkan dan mempromosikan produk yang kita miliki. Seandainya saya diberikan peluang ini, sudah pasti saya akan pasarkan produk tersebut sehingga keluar negara supaya produk lebih dikenali bukan sahaja di Malaysia tetapi di seantero dunia. Untuk itu, modal yang ada perlu digunakan sedikit bagi memastikan pemasaran dapat dilakukan. Plattform seperti media media social sangat membantu dalam pemasaran produk lebih lebih lagi andai ramai pengguna dapat menjadi “dropship” kepada pengguna yang lain.
            Kesimpulannya, program ini banyak memberi inspirasi dan dorongan kepada mahasiswa dan mahasiswi yang terlibat supaya lebih cenderung untuk melibatkan diri dalam bidang perniagaan.

For any futher information and enquiries, do watch and like https://youtu.be/RmuyfMruN_o

Tiada ulasan:

Catat Ulasan